zaterdag 18 december 2010

Lekker en makkelijk: No Knead Bread

Vandaag bakten we brood. Maar ik had geen zin om de broodbakmachine op te zoeken, en ook geen zin om te kneden. Dus deed ik gisteravond het volgende.

pond bloem
flinke snuf zout
zakje gist
350 ml water

Dit mengen in een kom, gewoon even doorroeren met een houten lepel. (het blijft nat en kledderig)
Toen heb ik het afgedekt de hele nacht laten rijzen (moet minstens 12 uur)
Met het Sinterklaas-dobbelspel laatst won Manlief een emaille mosselpan.

Die heb ik in de oven gezet en samen met de oven op 230 graden heet laten worden. (kan ook met een gietijzeren pan of volgezogen romertopf, maar die had ik niet)
Als de pan heet is het gerezen deeg in de pan kiepen. In het begin is het een platte kledder maar dat trekt heel mooi bij.

Een half uurtje met deksel en een half uurtje zonder deksel bakken, klaar

Door het deksel ontwikkelt er stoom in de pan waardoor het brood heel mooi gelijkmatig gaar is. Het laatste half uurtje zorgt voor een lekkere korst.



Supermakkelijk, erg lekker en voor herhaling vatbaar.

1 opmerking: